ארבעה שלבי טיפוס ליציאה ממשבר

בעולמנו הפוליטיקלי קורקטי, גם המילה ‘משבר’ זכתה למתיחת פנים, וכיום נוטים להשתמש במונחים כמו ‘מהמורה, ‘משוכה’, ‘אתגר’ וכו’. התייחסות מקלילה זו היא אסתטית בעיניי, וזה בסדר גמור, ואף רצוי, לקרוא לילד בשמו, על מנת להתמודד מולו ישירות.

לגישתי, ישנם ארבעה שלבים יסודיים והכרחיים, היכולים לסייע לנו להסתכל למשבר בעיניים, להבין מה בשליטתנו ולמה לא, לצאת מן המשבר, לצמוח ממנו ואף למנף אותו. אתאר אותם בקצרה להלן.

שלב ראשון – נעים מאוד. אומרים שמודעות היא חצי פתרון. השלב הראשון הוא להכיר בשבר, לזהות את מקורותיו, להבין כיצד הוא משפיע עליי מחשבתית, רגשית ופיזית, והכי חשוב – להבין מה כאן בשליטתי ונתון בידיי ומה – לא.

שלב שני- בוחנים כוחות ומשאבים. השלב השני דורש מבט אמיתי פנימה, על מנת לשאול את עצמנו בכנות – מה הכוחות כרגע? מה הכוחות נפש? מה הכוחות הפיזיים? מה יכולת ההכלה שלנו את הסיטואציה כרגע? מה המשאבים הנוספים שלרשותי?. השאלה הזו כבר מרגיעה, בפני עצמה, כי יש בה משהו סלחני, שמאפשר דקה לנשום ושגם פעמים רבות נותן תקווה.

חשוב מאוד לתפוס מרחק מעצמנו ככל הניתן, על מנת להעריך את המשאבים. לנסות לא להעריך אותם מתוך אמוציות, ולתת לעצמנו קודם לנשום ולהירגע, ולהסתכל מהצד, ככל הניתן.

ברגע שאנחנו מצליחים להבין בכנות את המשאבים הנתונים בידינו עכשיו, קל הרבה יותר לסייע לעצמנו לחזק מה שאפשר (על סמך הניסיון – דברים שחיזקו אותנו בעבר), ולהבין מה לא סביר שיתחזק. זה יסייע לנו גם להתמודד ביעילות עם השלב הבא.

שלב שלישי- מה האפשרויות שלי? אחרי שהערכנו את הכוחות והמשאבים שלנו, לוקחים נייר וכלי כתיבה ומתחילים לרשום את כל האפשרויות העומדות בפנינו להתמודדות עם המשבר, החל מלא לעשות כלום ועד לפתרון הכי טוב בעיניים שלנו.

ליד כל פתרון, לרשום מה המשמעויות מבחינתנו – מחשבתית, רגשית ופיזית, משמעויות כמו עלויות וזמן, ואם יש משמעיות נוספות כמו מוניטין שייפגע, פגיעה באתר, סיכון מסוים ועוד, לציין גם אותם. חושב מאוד להבין את המשמעויות של כל פתרון, לפני שנחליט במה נבחר.

שלב ארבע- בוחרים להחליט. לפעמים אנחנו שוכחים שהבחירה בידינו. אנחנו יכולים להחליט כיצד להגיב, כיצד לפעול בהתאם לחלופות בשלב הקודם, ויכול להיות שאפילו נבחר בחלופה שלא להגיב כלל. במקרים כאלו, חשוב לשים לב שההימנעות מתגובה לא נבחרה בגלל שהיא ״אזור הנוחות״ שלנו, אלא מסיבות מהותיות יותר. כאשר הבחירות וההחלטות נלקחות כחלק ממכלול שלם, נצליח לעתים קרובו לצאת מן המשבר ואף לצמוח ממנו.
בכל אחד משלבי התהליך, אם הדברים מרגישים מלאי רבדים, עמוקים מאוד, כואבים מדי, או כל תחושה שגורמת לנו לחוש שקשה לנו להתמודד שם לבד, זה הסימן שלכם לצרף מישהו שאתם סומכים עליו לתהליך – איש מקצוע שילווה אתכם וייצר עבורכם מרחב בטוח וחף משיפוטיות לשיח הקשבה והתפתחות.

נגישות